Blog

Sälj dina bilder till företag

När du har fotograferat ett tag och lärt dig hantverket så funderar du kanske på att börja tjäna pengar på ditt fotograferande? Bra idé! Men går det verkligen? Javisst! Men det är inte alldeles enkelt.

Den goda nyheten är att fler och fler företag inser hur viktigt det är med bra bildmaterial för marknadsföring. Snygga och säljande bilder behöver finnas med i både tryckt material och i företagets kanaler online, till exempel Facebook och Instagram. Bilderna ska vara genomtänkta och spegla företagets värderingar. Som fotograf kan du bidra med helt unikt material till företag, men det är viktigt att de hittar dig!

Hitta din nisch

Vem kan ha nytta av dina fotografier? Svaret är: troligtvis alla! Problemet är att konkurrensen är stenhård eftersom det finns många bra fotografer. Därför är det viktigt att hitta både ditt egna bildspråk, det som gör dina bilder unika, och din nisch av företag. Olika företag kan ha olika bildbehov. Exempelvis kan en restaurang behöva någon som fotograferar snygga bilder av deras maträtter medan ett företag som sysslar med bemanning snarare behöver fotografier av människor som arbetar. Beroende på vad du är duktig på och intresserad av att fotografera kan du rikta in dig på olika typer av företag. Se till att samla en snygg portfolio med den typ av bilder du tror kan vara användbara för just företagen du vill jobba med. Kontakta sedan företag inom den bransch du riktat dig mot för att visa dem att du finns.

Lär dig att sälja

Även om du har en snygg webbsida med din portfolio och ett fint Instagramflöde så är det viktigt att inte bara sitta och vänta på att uppdragsgivarna ska hitta dig. För att lyckas som fotograf gäller det att sälja. Många kreativa företagare tycker att säljdelen är den allra jobbigaste med att driva företag. Men det behöver inte vara så! Att sälja handlar om att skapa relationer och se till att träffa företag så att de vet att du finns. Boka in luncher och möten via e-post eller telefon. Börja gärna med ditt egna kontaktnät.

När du sedan träffar kunder handlar det inte så mycket om att berätta om hur duktig du är utan snarare att lyssna på vilka behov den potentiella kunden har. Följ sedan upp mötet med att skicka ett mejl där du tackar för mötet och erbjuder dina tjänster med utgångspunkt i det ni diskuterat. Visa gärna exempel på bilder du har tagit och fråga om det är den typen av bilder som de skulle ha användning för i sina kanaler. På det här sättet gör du företaget medvetet om vad du erbjuder. Nästa gång de behöver bildmaterial är chansen stor att det är dig de kontaktar.

appdev